Homérosz: Iliász
· A trójai háború után kb. 500 évvel keletkezett, az i.e. 8. században.
· Költője a szájhagyomány mondaanyagát használta fel.
· A történet valós eseményen alapul: Heinrich SCHLIEMANN 1870-ben megtalálta Trója romjait (Kis-Ázsiában).
· Nem dolgozza fel a teljes trójai mondakört, csak egyetlen történetet ragad ki. [És nem is a leglényegesebbet a várostrom szempontjából. A múltat és a jövőt csak közvetve ismerteti az olvasóval (sejtetés, utalás)]
· Az elbeszélés nem az eseménysor elejétől indul (ab ovo gemino), hanem a „dolgok közepébe vágva” (in medias res).
· 15537 soros, hexameterekben íródott mű.
· A trójai háború utolsó évének 52 napjáról szól.
· A mű központi motívuma, kohéziós ereje a harag.
· Bevezetés (expozíció), az első 7 sor
a. Segélykérés (invokáció)
Kalliopéhoz, az eposzírás múzsájához fohászkodik
b. Témamegjelölés (propozíció)
A költemény tárgyának (Akhilleusz haragja) tömör ismertetése.
· A bevezetés és az előzmények elbeszélése (Agamemnón és Akhilleusz viszálya) után időrendi sorrendben ismerhetjük meg az eseményeket (lineáris időkezelés).
· A kronologikus sorrendet anakronisztikus (a korba bele nem illő) epizódokkal színezi. Az anakronizmusok oka:
1. A szereplőket cselekvés közben kívánja bemutatni (Parisz és Menelaósz párviadala)
2. Az adott epizód az olvasó számára fontos információkat tartalmaz (pl. amikor Helené bemutatja a trójai királynak, Priamosznak a bástyáról a görög vezéreket).
· A mű fordulópontja: Patroklosz halála. à Akhilleusz haragja barátja elvesztése miatt tovább növekszik, megöli Hektórt, meghurcolja annak holttestét.
· A mű vége: kölcsönös kiengesztelődés. Akhilleuszban felülkerekedik az emberiesség, kiadja Priamosznak fia holttestét, s 12 napos fegyverszünetet rendel el a temetés idejére.
Az istenekről
· Az istenek az emberekhez hasonlatosak (antropomorf), de halhatatlanok és csodás képességeik vannak.
· Az Iliászban az emberek az istenek játékszerei.
· Az isteni közbeavatkozás (deus ex machina) bármit megváltoztathat. Pl. Parisz és Menelaósz viadalakor P.-t Aphrodité ragadja ki M. kezéből a döntő pillanatban.
A szereplőkről
· A mű főhőse Akhilleusz.
· Tudatosan vállalja sorsát, a hősi halált a hírnév és dicsőség érdekében. (ld. IX. 410-416.)
· Benne testesül meg a kor ideálja: a bátorság és erő eszménye.
· A trójaiak egyáltalán nem negatív figurái a műnek; a görögöket és a trójaiakat pártatlanul ábrázolja, sőt, Trója a békés életre emlékeztető sziget a műben (pl. a trójai vének), Hektór pedig a legárnyaltabban bemutatott szereplő (bátor, erős katona, szerető férj és gyöngéd apa).
Hangulati ellenpontozás
· A harc komor hangulatát oldandó, a hasonlatok mindig a békés élet mindennapjaiból erednek a műben. Ez egyrészt enyhít a vérontás borzalmán, másrészt a kor teljes keresztmetszetét adja. Tehát a harcba, a valós eseménybe beleszövi a kor emberének bemutatását. (Pl. Akhilleusz pajzsának bemutatása – XVIII. 483-608.)
Az eposzi kellékek
1. Nagy lélegzetű elbeszélő költemény kell, hogy legyen.
2. Fennkölt stílusban íródik.
3. Emberfeletti hősök a szereplők, akik közül a főhős kimagaslik.
4. Mítosz és mágia összefonódik a realitással.
5. Invokáció, propozíció, enumeráció (seregszemle), in media res, deus ex machina.
6. Állandó jelzők. (pl. Héra: fehérvállú, Thetis: ezüstlábú, Zeusz: villámszóró, fellegrázó stb.) |